Příklad osazení modelu 3,1 m / 170 -200 ccm

Pokud budete chtít osadit třímetrový akrobatický model, určený pro brutální 3D akrobacii, doporučujeme následující konfiguraci:

zapojení 3,1ma

Popis instalace:

Základem instalace je modul Power Source A+B do kterého jsou zapojeny 2 baterie 2s LiIon (celá instalace je HV). Modul obsahuje dva elektronické vypínače, které jsou řízeny externím vypínačem, umístěným na přístupném místě modelu.

Modul má celkem 8 výstupů pro S.bus serva, které jsou odjištěna obnovitelnými pojistkami. Dále má tři silové S.bus výstupy pro připojení kabelů s HUB. Modul umožňuje připojit dva přijímače. Poměrně neobvyklý je způsob, jak modul pracuje se signály S.bus z obou přijímačů. Na rozdíl od podobných rozvodných desek modul Power Source A+B neobsahuje žádné elektronické přepínače signálu, řízené procesorem (ať už na základě dekódování informace o stavu F/S ze signálu S.bus, nebo na základě jiných principů). Modul Power Source podporuje zapojení serv tzv. „do kříže“, naznačené ve výše uvedeném obrázku. To má výhodu v tom, že se systém velmi zjednoduší a odpadnou choulostivé obvody, na kterých závisí život modelu a které nemohou být zálohovány. Při správném nastavení výchylek F/S je i při výpadku jednoho přijímače model řiditelný – pracuje polovina kormidel a druhá je nastavena do neutrální polohy. Pouze pro případ výpadku přijímače, jehož S.bus signál řídí také servo plynu, se nenastavuje F/S výchylka na volnoběh, ale na nepatrně vyšší otáčky motoru, aby model bylo možné dovést na přistání a před přistáním vypnout zapalování motoru.

Abychom mohli vždy bezpečně vypnout zapalování motoru, je nutné použít dva opticky oddělené elektronické spínače, zapojené paralelně – viz obrázek. V normálním stavu poskytuje zapojení 100% zálohu spínače zapalování. Při výpadku jednoho přijímače je pořád zajištěno napájení zapalování a teprve v případě výpadku obou přijímačů dojde k zastavení motoru. Pro usnadnění zapojení dvou spínačů zapalování doporučujeme použít rozbočku s protikusem konektoru baterie, buď v provedení se stabilizátorem na 5,7V (např. pro starší motory ZDZ), nebo v provedení bez stabilizátoru (např. pro motory 3W, MVVS).

V obou křídlech jsou instalovány HUB s kabelem 2 x 1 mm2 (pro napájení) + 1 x 0,5 mm2 (signál S.bus) a velkým S.bus konektorem, který se zapojuje přímo do modulu Power Source A+B. Konektor má zlacené kontakty a mechanickou pojistku. Je přizpůsoben častému rozpojování a proto slouží jako komfortní rozpojitelné místo mezi křídlem a trupem (kabel s konektorem se prostrčí otvorem v bočnici do trupu a jednoduše zapojí do Power Source A+B. Po slyšitelném cvaknutí je konektor mechanicky pojištěn proti rozpojení. Rozpojení je možné uchopením konektoru za boční mechanické pojistky, lehkým stisknutím a vysunutím. HUB je v křídle nalepen např. oboustrannou lepící páskou a do něj jsou zapojena všechna serva v křídle (max. 4 v jednom křídle). Případné délkové korekce přívodů k servům lze provést kvalitními servo prodlužkami. Po zastrčení konektorů serv nebo prodlužek do HUB je celý HUB zataven do smršťovací folie, čímž jsou také spolehlivě pojištěny konektory proti vysunutí.

Směrem k VOP je veden dlouhý kabel 2 x 1 mm2 (pro napájení) + 2 x 0,5 mm2 (signál S.bus A a signál S.bus B), na  jehož konci je HUB A+B. Rozpojitelné místo mezi trupem a polovinami VOP lze vytvořit krátkými kvalitními servoprodlužkami, jejichž konce se z trupu bočními otvory vystrčí k levé a pravé polovině VOP. Instalace HUB a zajištění konektorů se provede podobně, jako v křídle. Koncovky, prostrčené do každého z bočních otvorů již není nutné nijak označovat – v obou je stejný signál S.bus a je jedno, které servo do zásuvky zapojíte.

Za účelem eliminace podpětí/přepětí při rozjezdu/brždění mnoha výkonných serv je nutné instalovat stabilizační kondenzátory. U modelu kategorie 3,1 m /200 ccm  se předpokládá pro ovládání každé poloviny VOP dvě serva a pro ovládání každého křidélka 3 serva. Z tohoto důvodu zůstávají v každém HUB v křídle volné pozice, kam lze zapojit malý polymerový kondenzátor 1000μF. Stejný kondenzátor zapojíme i do volné zásuvky každého z přijímačů. Protože v HUB A+B pro VOP už žádná pozice nezůstává, musíme do volné pozice v Power Source A+B zapojit Low ESR kondenzátor s větší kapacitou. Celkově tedy doporučujeme použít 5 ks kondenzátorů 1000μF a jeden kondenzátor 2x4700 μF. Výše popsané zapojení dokáže účinně eliminovat nebezpečné krátké podpěťové a přepěťové špičky, vznikající při rozjezdech a zastavování mnoha výkonných serv, které by bez tohoto opatření mohly v krajním případě způsobit i restart kontrolérů přijímačů, poruchu řízení a havárii modelu!!!

Modul Power Source A+B má dostatečně dimenzované obvody napájení přijímačů a proto lze zařízení, nekompatibilní se signálem S.bus/S.bus2, zapojit v omezené míře rovnou do volných zásuvek PWM výstupů přijímačů. Lze tak zapojit např. řídicí kablík čerpadla kouření (napájecí kablík je pak vhodné zapojit do S.bus výstupu Power Source A+B), standardní PWM servo plynu, spínače zapalování, spínače osvětlení atp.

Pokud používáte kombinaci serv S.bus a S.bus2, musíte pro řízení serv použít výstupy přijímačů S.bus (serva S.bus nejsou kompatibilní s S.bus2, obráceně však ano). Telemetrické senzory pak můžete zapojit přímo do zásuvky S.bus2 přijímače, který je s vysílačem spárován jako Rx1. Pokud použijete pro svůj model námi doporučená serva, kdy všechna, až na servo plynu, jsou v provedení S.bus2, lze použít zapojení, kdy v jednom systému (A) využíváme protokol S.bus a v druhém (B) protokol S.bus2. Systém A, do kterého je dle výše uvedeného obrázku zapojeno i servo plynu S.bus, propojíme se zásuvkou S.bus přijímače, který je spárován s vysílačem jako Rx2. Systém B, pak propojíme se zásuvkou S.bus2 přijímače, který je spárován s vysílačem jako Rx1. V tom případě už v systému B nesmí být zapojena žádná zařízení S.bus a celý rozvod můžeme použít nejen pro připojení serv S.bus2, ale také připojení telemetrických senzorů. S výhodou tedy můžete telemetrický senzor rychlosti zapojit do HUB v křídle, aniž byste museli pro senzor tahat do křídla samostatný kabel!

Protože v případě zkratu v zařízeních, připojených rovnou do PWM zásuvek přijímačů může mít tato porucha i fatální následky, důsledně doporučujeme do + vodiče těchto zařízení zařadit naše obnovitelné pojistky. PWM serva, spínače atp. lze také zapojit do S.bus výstupů Power Source A+B prostřednictvím převodníku S.bus/PWM.

Pro modely třídy 3,1 m /200 ccm doporučujeme použití následujících serv:

Nebo lze pro lepší pocit na všech pozicích mimo plynu použít špičková a v současné době bezkonkurenční serva Futaba HPS A700 74kg.cm 0.12s/60°MG HV 

Programování S.bus serv můžete provádět pomocí programovacího kabelu s naší propojkou:

  • Všechna S.bus/S.bus2 serva v modelu (vč. serv pro SOP) můžeme programovat po propojení S.bus sběrnice Power Source s programovacím zařízením  (CIU-3 nebo vysílačem Futaba) pomocí navzájem spojeného krátkého propojovacího kablíku a dlouhé servo prodlužky. Místem připojení je libovolný konektor z osmi konektorů na bočních stranách straně Power Source A+B.
  • Samotná serva v křídlech pak můžete programovat pomocí výše uvedených kablíků a naší propojky, do kterého zapojíte výstupní kabel z HUB (s konektorem trup/křídlo).

Přímo do zásuvky S.bus2 přijímače, který je spárován s vysílačem jako Rx1 můžete připojit telemetrické čidlo pro měření otáček motoru. Nejspíš k tomu budete potřebovat také delší servoprodlužku.

Pro snadné nabíjení tří baterií (dvě pro RX a jedna pro zapalování) Vám nabízíme nabíječ, který zvládne najednou nabít až 4 baterie. Určitě Vás bude zajímat, kolik Váš nový model váží a určitě přivítáte i elektronického pomocníka, který Vám umožní snadno zkontrolovat polohu těžiště a velikosti výchylek kormidel. Podívejte se na toto měřící zařízení!

Pokud osazujete velký akrobat třídy 3,1 m na motor 170 - 200 ccm, který je určen pouze pro přesnou akrobacii (IMAC sestavy), vyhovuje v tomto případě o něco jednodušší instalace s využitím modulu Power Source A+B, popsaná zde. Takto máme osazen soutěžní model F3M Extra 330 SC (41%) od Krill Model.

 Poznámka: Všechny odkazy se otvírají v novém okně.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení