Telemetrie Futaba - senzor otáček

V tomto článku si na příkladu senzoru otáček ukážeme, jak lze ukládat za letu telemetrická data a jak je lze následně zpracovat v tabulkovém procesoru (Microsoft Excel). 

Umístění a zapojení senzoru

Pokud potřebujeme ověřit, zda se vybraná vrtule hodí pro náš model, motor a styl létání, určitě nás budou zajímat nejen otáčky vrtule na zemi, ale také za letu při odlehčení a při zatížení. K tomu se výborně hodí telemetrie ve Vašem vysílači Futaba. Jednoznačně jednodušší na instalaci je telemetrický senzor na optickém principu SBS-01RO, který instalujeme hned za vrtuli:

senzor

Senzor otáček pomocí prodlužovacího servokablíku zapojíme do zásuvky S.bus2 přijímače (pokud používáte 2 přijímače, tak do Rx1). Pokud používáte i jiné senzory, lze je jednoduše spojovat pomocí "Y" kabelů nebo HUB.

Pokud nemáte v modelu více senzorů stejného typu, není nutné senzor nijak registrovat a senzoru se automaticky přiřadí volný telemetrický slot. Zkontrolovat si to můžete na vysílači na obrazovce Linkage menu/Sensor. Na obrazovce Linkage menu/Telemetry/rpm sensor (po kliknutí na větší okénko otáček) musíme ještě nastavit počet listů vrtule (Blade).

Nastavení alarmů a spínače pro ukládání telemetrických dat

Při provozu modelu se spalovacím motorem je užitečné, pokud nás bude vysílač upozorňovat na zastavení motoru. Protože optický senzor registruje otáčky až od 360 1min-1 výše a volnoběžné otáčky běžného benzínového motoru se pohybují kolem 1000-1300 1min-1, nastavíme jako dolní limit např. 500 1min-1. Osobně horní limit nepoužívám, ale i ten lze nastavit. Nastavení limitních hodnot, zda má být alarm signalizován pípáním, hlasovým výstupem a vibracemi nastavíme na obrazovce Linkage menu/Telemetry/rpm sensor (po kliknutí na větší okénko otáček).

rotation

Pokud chceme během letu ukládat telemetrické údaje na SD kartu, musíme nastavit na obrazovce Linkage menu/Tele.setting interval pro ukládání dat (používám 5 sec.) a spínač, kterým budeme přepínat stav ukládám/neukládám.

nastavení

Pro úplnost ještě uvádím, že rychlý přístup k okamžitým hodnotám telemetrie je na obrazovce "Telemetry", která je přístupná po stisknutí tlačítka HOME/EXIT na vysílači.

Zpracování telemetrických dat na SD kartě

 Po létání můžeme při vypnutém vysílači (!) vyjmout z vysílače SD kartu a zasunout ji do slotu pro SD kartu v počítači. V adresáři SD_Card/FUTABA/LOG nalezneme soubory s příponou FLD a FLI:

data na sd

Abychom mohli telemetrická data číst a dále zpracovávat, musíme soubory převést do formátu *.csv, který umí přečíst tabulkový procesor (např. Microsoft Excel). K tomu budeme potřebovat instalovat na PC program Telemetry Log Converter, který si můžete stáhnout v aktuální verzi na stránkách Futaba Upgrades.

telemetry log converter

Po instalaci a spuštění programu Telemetry Log Converter vybereme soubor ke konverzi a umístění převedeného souboru *.csv:

telemetry log converter4

Soubor *.csv otevřeme pomocí kliknutí pravým tlačítkem myši a "Otevřít v programu/Microsoft Excel". 

data csv

Ve sloupci TIME je čas s rozlišením na tisíciny sec., následují hodnoty výchylek 16-ti proporcionálních kanálů, velikost napájecího napětí přijímače a velikost externího napětí, připojeného do speciální zásuvky přijímače. Následují velmi důležité hodnoty RECEIVER STATUS. Status může nabývat hodnot 0 až 3 a znamená úroveň přijímaného signálu (3 = nejlepší příjem). Následují sloupce s daty přihlášených telemetrických senzorů. Celkem je k dispozici 31 telemetrických slotů, přičemž většina telemetrických snímačů využívá pouze jeden slot, jen GPS senzor jich potřebuje 8.

Pro zpracování dat v Excelu si můžeme přizpůsobit i měřítka. Ve sloupci TIME hodnoty podělíme 1000 a výsledek zaokrouhlíme na celé sekundy. Snímač otáček neukládá přepočítané otáčky v závislosti na počtu listů vrtule, ale pouze četnosti impulsů, proto data ve sloupci RPM SENSOR - ROTATION vydělíme 2 (dvoulistá vrtule) a z důvodu měřítka grafu ještě 10-ti. Upravená data jsou ve vložených sloupcích a žlutě jsou podbarvené sloupce, které nás zajímají: Čas, Kanál 1 - spínač zapalování, Kanál 8 - plyn, RECEIVER BATTERY (napětí přijímačových baterií ve Voltech), RPM SENSOR - přepočítané otáčky.

data csv2

Z takto zpracovaných dat už můžeme sestavit graf - trend napětí Rx, otáček, polohy plynu a stavu zapalování. Z níže uvedeného grafu vidíme, že po sepnutí spínače pro ukládání telemetrických údajů SF bylo zanedlouho zapnuto zapalování motoru. Po nastartování motoru následuje krátké zahřátí motoru, kontrola volnoběhu a přechodů a na závěr vypnutí zapalování. Napětí baterek (2S LiIon) se po celou dobu drží kolem hodnoty 8V. Maximální otáčky na zemi byly 6369 1min-1.

graf

Podobně lze zpracovávat údaje i z dalších telemetrických senzorů. V závislosti na účelu měření lze přizpůsobit četnost ukládání dat a další nastavení. 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení