Úvahy o Futabě a naše vize S.bus rozvodů pro modely letadel

FUTABA Co. je výrobce RC zařízení, který má dlouholetou tradici nejen v modelařině, ale i v průmyslu. Výrobky FUTABA jsou typicky japonské – vše je vyvinuto naprosto precizně tak, aby to mohlo sloužit řadu let bez výraznějších inovací. Co velmi dobře funguje, tak není nutné měnit, přestože konkurence již přináší na trh mnohdy nevyzkoušené a nedokončené novinky. To je filozofie, která je nám, s ohledem na bezpečnost, velmi blízká.

FUTABA S.bus/S.bus2 je protokol, který na první pohled sice není dokonalý, ale funguje naprosto spolehlivě a společně s přenosem FASSTest u novějších RC souprav představuje jednu z nejbezpečnějších cest, jak řídit naše hračky.

V našem internetovém obchodě se snažíme nabízet komplexní řešení. Nikdy zde nenajdete tisíce položek, bezmyšlenkovitě převzatých od velkoobchodníků. Najdete zde jen to, o čem jsme přesvědčeni, že funguje, o čem víme vše a můžeme tak zákazníkům fundovaně poradit.

Celá naše koncepce S.bus rozvodů je založena na následujících skutečnostech:

  • V době, kdy většina komponent je navrhována na napětí 4 – 8,4V a je označena HV budeme instalace do modelů dělat jen z těchto HV komponentů. Má to velkou výhodu nejen v omezení proudových zatížení a omezení vlivu úbytků napětí (např. na konektorech a dlouhých kabelech), ale také v tom, že můžeme použít mnohem levnější systém napájení bez různých zdrojů, stabilizátorů apod. To má další výhodu v tom, že při použití výkonných serv se střídavými motory nedochází k ovlivňování napájení velkými impulsními odběry a není tak nutné k přijímačům přidávat pomocné kondenzátory. Na všech komponentech je „tvrdé“ napětí baterií. Kvalitní napájecí modul, který umožní připojit 2 baterie (obsahuje dva elektronické vypínače) a umí redundantně využívat napětí těchto baterií a také až tři další napětí od zdrojů, které mohou být případně zapojeny kdekoliv dál v rozvodu S.bus/S.bus2 u nás pořídíte za cenu lepšího serva. Modul Power Source 2 dále umí redundantně přepínat dva S.bus/S.bus2 přijímače Futaba. Přepnutí přijímačů je mžikové a naprosto spolehlivé, protože pro přepínání je využita informace o stavu přijímače, obsažená v signálu S.bus.
  • Domníváme se, že v současné době je bezkonkurenčně nejlepším zdrojem HV napájení pro instalace ve větších modelech dvojčlánek LiIon v provedení od firmy JETI model. Troufáme si tvrdit, že nikdo z ostatních výrobců modelářské elektroniky nenabízí baterie tak precizně sestavené (pájené pásky, čela, gumová průchodka kabelu) jako jsou Power Ion od JETI model. Použité LiIon články jsou v kovovém obalu, proto nabízí mnohem lepší bezpečnost, než např. LiPol baterie. Pokud si koupíte baterie Power Ion s konektorem MPX, pomocí našeho konverzního kabelu je jednoduše připojíte k modulu Power Source.
  • Pokud osazujeme model s mnoha servy, zajímá nás mj. také to, jak provést co nejspolehlivěji rozpojitelné místo mezi trupem a křídlem. Pokud použijeme S.bus/S.bus2 rozvody, vedeme do křídla pouze 3 dobře dimenzované vodiče bez ohledu na počet serv v křídle. Proto máme v nabídce S.bus kabeláže o průřezu 3 x 1,0 mm2 s japonskými zlacenými konektory s mechanickou pojistkou. Vše je krimpované, odolné proti vibracím, ochráněno proti mechanickému poškození a dimenzováno na proudové odběry ultra silných serv.
  • Jedinou nevýhodou popsaných S,bus/S.bus2 rozvodů je skutečnost, že při případné poruše jednoho serva (spojené s tvrdým zkratem) mohou být vyřazena z provozu ostatní serva, zapojená do stejného HUB. Všechny vstupy a výstupy modulů Power Source jsou chráněny proti přetížení a zkratu, proto se porucha nepřenese na ostatní S.bus výstupy a tak serva zapojená přímo do modulu a nebo do dalších HUB budou pracovat. Pro zachování funkce serv, zapojených do stejného HUB, jako servo s poruchou je nutné zajistit rychlé odpojení vadného serva. Pro vyšší bezpečnost tedy doporučujeme do servo-prodlužek (případně přímo do servo-kablíku) instalovat obnovitelnou pojistku, která zabrání výpadku ostatních serv, zapojených do HUB, v případě poruchy jednoho serva.
  • U obřích modelů není výjimkou, když na jednom kormidle pracují 2, 3, případně i 4 serva. Žádná dvojice serv nechodí zcela identicky a tak se serva, pokud je nedokážeme nějakým způsobem „sladit“, mohou při pohybu kormidla různě přetlačovat, což by vedlo k přetěžování serv a zvyšování jejich proudových odběrů. Na servech tedy musíme provést tzv. „Servo Matching“. Když pomineme staré mechanické metody vyrovnávání výchylek serv, tak nejčastěji se „Servo Matching“ provádí na napájecí konzoli – power boxu a nebo v případech, kdy to nelze jinak, tak ve vysílači, kde každé servo má přiřazen samostatný kanál. V případě našich S.bus/S.bus2 rozvodů můžeme „Servo Matching“ provádět jednoduše programováním S.bus/S.bus2 serv. Více si o tom řekneme v samostatném článku, který připravujeme.
  • V nabídce mnoha modelářských obchodníků jsou různé komponenty pro vytváření S.bus rozvodů. Většinou jsou nepřiměřeně drahé a bez koncepce. My jsme pro Vás vytvořili stavebnici, ze které můžete osadit většinu modelů bez toho, abyste museli vzít do ruky pájku a nebo krimpovací kleště. Příklady osazení modelů různých velikostí najdete v samostatných článcích.
  • Ještě k servům. Samozřejmě, že ideálem jsou špičkové parametry, vysoká kvalita a spolehlivost za co nejmenší cenu. Na trhu je řada no-name serv v kovové krabičce, se špičkovými „papírovými“ parametry a neuvěřitelně nízkou cenou. Modelářské diskuse jsou plné kladných, ale i záporných recenzí takovýchto serv, ale reálně se jedná spíše o dojmy a recenze, které by byly podloženy argumenty, jsou velmi vzácné. Do modelu v ceně desítek až stovek tisíc Kč tedy budeme volit spíše značková serva renomovaných výrobců. Jedním z těchto výrobců je právě FUTABA. Serva FUTABA mají ve světě (a zejména na americkém kontinentu) velmi dobrou pověst, ale u nás jsou známá spíše vysokou cenou a nepřehlednou škálou nabídky s různým doporučeným využitím. Do našeho internetového obchodu jsme vybrali jen několik serv, která jsou využitelná v S.bus/S.bus2 rozvodech modelů letadel a jsou určena pro HV napájení. Tím se nabídka dosti zúžila, a pokud budeme porovnávat tato vybraná serva se servy podobných parametrů a konstrukce od jiných výrobců, zjistíme, že rozdíly v cenách nejsou až tak veliké. Pokud vezmeme v úvahu, že nám tato serva umožní použít jednoduchý levný napájecí modul, zjednodušit veškeré rozvody a k tomu využít i velmi komfortní „Servo Matching“ pomocí USB programátoru, nebo vysílače FUTABA, jedná se jednoznačně o dobrou volbu. Další argument je spíše subjektivní – vezměte si třeba jedno z levnějších serv Futaba S3071HV 10.5kg.cm 0.17s/60°, zapojte jej a hned Vás dostane to, jak je servo tiché, nevrčí, nekmitá, hbitě se pohybuje a přesně zastavuje. A takto podobně se chová celá škála serv FUTABA, lhostejno jestli nových, nebo po mnoha hodinách těžkého provozu. Ještě informace ke kompatibilitě serv: Serva S.bus2 mohou pracovat i v rozvodech S.bus. Každé servo S.bus nebo S.bus2 umí (bez potřeby něco programovat) pracovat i v PWM módu, takže je lze použít i s jinými přijímači, než FUTABA.

extra1