Praktické zkušenosti s vrtulemi Carbon-Fiber Super Silence firmy Engel Modellbau & Technik

V současné době máme vyzkoušené následující kombinace vrtulí / modelu/ motoru. Ve všech dosud zkoumaných případech jsou vrtule hodnoceny velmi dobře a tak, v případě, že provozujete srovnatelný set-up s níže popsanými případy, můžete si být jisti, že volbou nesáhnete vedle.

Dvoulisté:

  • Dvoulist 26/12 na modelu vlečné s motorem MVVS 80 IRS s výfukem MVVS 3211S – použití: vlekání, hodnocení: výborná vrtule
  • Dvoulist 27/12 na modelu vlečné s motorem 90RV-J s výfukem typu „hrníček“ – použití: vlekání, hodnocení: výborná vrtule
  • Dvoulist 31,5/10 na modelu Laser Z-2300 38% s motorem MVVS 152 NP  Competition, výfuky MVVS – použití: Freestyle, hodnocení: výborná vrtule
  • Dvoulist 32/12 na modelu Extra 330 SC 41% s motorem 3W-170Xi B2 TS CS, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: subjektivně nejvyšší tah ze všech dosud provozovaných vrtulí, mírně vyšší hluk v porovnání s třílistem 29/12, otáčky na zemi 5840 min-1, za letu 6460 min-1.
  • Dvoulist 32/12 na modelu Extra 330 SC 41% s motorem ZDZ 180B2RV-J Champion, výfuky JMB - použití: Freestyle, hodnocení: výborná vrtule

Třílisté:

  • Třílist 27/12 na modelu AJ Aircraft 105” Laser 230z s motorem GP 123 V2, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule
  • Třílist 29/12 na modelu Extra 300 3,1m Extreme Flight s motorem DLE 170, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule, motor by však utočil i vrtuli 30/12
  • Třílist 30/12 na modelu Extra 300 3,1m Extreme Flight s motorem ZDZ 180B2RV-J Champion, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule
  • Třílist 30/12 na modelu Extra 330 LX od Model Power, motor 3W170, výfuky JMB – použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule
  • Třílist 30/14 na modelu Extra 330 SC 41% s motorem ZDZ 180B2RV-J Champion, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule
  • Třílist 31,5/14 na modelu Extra 300 3,1m Extreme Flight s motorem ZDZ 195B2RV-J Champion, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: na pomalejší model už je stoupání 14´ velké, s vrtulí lze zaletět celou sestavu, ale vrtule 3BL 30/12 se s tímto motorem a modelem jeví jako lepší volba. Následně byla tato vrtule ještě zkoušena na rychlejším modelu Extra 330 SC 41% s motorem ZDZ 180B2RV-J Champion, výfuky JMB, kde to bylo lepší, ale ne tak dobré, jako s vrtulí 3BL 30/14.

Čtyřlisté:

  • Čtyřlist 27/12 na modelu ULTIMATE 300KS 39% s motorem 3W-140i B4 CS, výfuky JMB - použití: sestavy IMAC, hodnocení: výborná vrtule

Poznámka: Vrtule Engel mají speciální štíhlý tvar listu, který by měl umožnit tišší provoz. Obecně platí, že je možné na motor namontovat vrtuli stejného rozměru, nebo lépe s průměrem o 1´ větším, než měla předchozí vrtule. Pro konstrukční modely s větší tloušťkou profilu křídla a pomalejším projevem volíme stoupání 12´, na rychlejších kompozitových modelech se štíhlým profilem křídla se jeví jako lepší stoupání 14´. Pro 3D létání je možno volit stoupání 10 nebo 12´.

Všechny zkoušené vrtule (pokud byly správně přiřazeny k modelu a motoru) jevily velmi dobrou účinnost a za letu se projevovaly zvláštním tichým, jakoby „šustivým“ zvukem.

Pokud provozujete vrtuli ENGEL a chcete se s ostatními modeláři podělit o Vaše zkušenosti, budeme rádi, pokud nás budete kontaktovat.