Příklad osazení větroňů a běžných motorových modelů a maket

Větroně se štíhlým trupem kategorií F3x

Jedná se o modely, kde použijeme pouze jednu napájecí baterii, jeden S.bus přijímač Futaba, dvě serva pro ocasní plochy a čtyři serva v křídlech. I nejlevnější přijímače Futaba FASST nebo FASSTest (např. R7006SB) mají minimálně 3 zásuvky s běžnými PWM výstupy, na které připojíme dvě kvalitní serva. Mohou to samozřejmě být i S.bus/S.bus2 serva Futaba nebo FrSky, které "umí" pracovat i v PWM režimu.

S.bus výstup přijímače využijeme pro jednoduchou realizaci rozpojitelného místa mezi trupem a křídlem (křídly). Ve variantě s křídlem v celku (nebo s třídílným křídlem, kde krajní serva připojíme ještě pomocí servo prodlužek) použijeme pro S.bus rozvod do křídla běžný prodlužovací servokablík a kablík s konektorem Futaba a HUB. Pro vyšší bezpečnost doporučujeme do servo-prodlužek (případně přímo do servo-kablíků) instalovat obnovitelnou pojistku, která zabrání výpadku ostatních serv, zapojených do HUB, v případě poruchy jednoho serva. Do volné zásuvky S.bus2 v přijímači ještě můžete zapojit telemetrický modul "výškoměr/vario". 

vetron f3x_hub_b 

Pokud Vám nevyhovují rozměry HUB (25,6 x 20 x 10,2 mm) a nebo máte moderní větroň s křídlem děleným uprostřed, je možné místo HUB použít běžné "Y" servokabely. Zapojení pro křídlo dělené uprostřed by pak vypadalo takto:

vetron f3x_hub2_b

Pokud by Vám z nějakého důvodu nevyhovovala dostupná S.bus serva, můžete na S.bus rozvod připojit i běžná PWM serva pomocí S.bus/PWM převodníků (Engel, FrSky):

vetron f3x_b

vetron f3x_2_b

Velké větroně, běžné modely a makety

Do těchto modelů se Vám již vejdou napájecí moduly, které Vám zajistí bezpečné redundantní napájení palubní instalace. Následující schémata využívají modul Power Source 1. Přijímač s S.bus výstupem (např. R7006SB) propojíme s modulem Power Source 1 pomocí speciálního kabelu. Do Power Source 1 lze připojit dvě baterie s konektory MPX 2S1P LiIon (např. 2600 mAh) pomocí konverzních kabelů. Modul Power Source obsahuje dva elektronické vypínače, které lze ovládat externím vypínačem, umístěným na vhodném místě povrchu modelu. Na horní stěně modulu Power Source se nacházejí celkem 4 servozásuvky, kde lze připojit až 4 S.bus/S.bus2 serva. Pro velké větroně a běžné modely můžeme doporučit pro VOP, SOP a přípust motoru např. serva Futaba S3071HV. Pokud se jedná o elektromodel, lze připojit elektronický regulátor (opto bez BEC) do jedné ze servozásuvek pomocí  S.bus/PWM převodníku (Engel, FrSky), případně lze regulátor připojit do volné PWM zásuvky přijímače.

Pokud se jedná o běžný model, který má odnímatelné křídlo v celku, s výhodou využijete jako rozpojitelné místo mezi trupem a křídlem kabel se speciálním konektorem o průřezu 0,5 mm2 (20 AWG) a kabel s HUB o průřezu 0,5 mm2 (20 AWG). Tyto kabely lze pro opravdu náročné aplikace objednat i v provedení s kabely o průřezu 1,0 mm2 (18 AWG). Pro vyšší bezpečnost doporučujeme do servo-prodlužek (případně přímo do servo-kablíku) instalovat obnovitelnou pojistku, která zabrání výpadku ostatních serv, zapojených do HUB, v případě poruchy jednoho serva.bezny model2

V případě, že má Váš model dvě oddělitelná křídla, s výhodou použijete speciální rozbočovací kabel:

bezny model3 

Pokud by Vám z nějakého důvodu nevyhovovala dostupná S.bus serva, můžete na S.bus rozvod připojit i běžná PWM serva pomocí S.bus/PWM převodníků (Engel, FrSky). Princip zapojení je popsaný v odstavci větroňů F3x - použijeme speciální kabel od Power Source, ukončený servozásuvkou Futaba a v případě dvou oddělitelných křídel také  prodlužovací servokablíky a "Y" kabely

bezny model

V případě náročnějších modelů (JETů, velkých modelů) doporučujeme zvážit zapojení s moduly Power Source 2, případně kombinací modulů Power Source 1 a Power Source 2:

Výše popsaná zapojení jsou velmi jednoduchá a protože veškeré komponenty mají profesionálně krimpované konektory a v případě pájených spojů (např. u HUB) jsou všechny kablíky zajištěné proti mechanickému namáhání, je u takto koncipovaných rozvodů zajištěna maximální míra bezpečnosti. V duchu popsaných zapojení lze vymyslet různé varianty a kombinace několika modulů Power source 1 a jednoho modulu Power Source 2 Vám umožní připojit napájecí baterie vždy do míst maximálních proudových odběrů.

Programovaání S.bus serv Futaba

Programování S.bus serv můžete provádět pomocí našich programovacích kabelů:

  • Všechna S.bus/S.bus2 serva v modelu (vč. serv pro SOP) můžeme programovat po propojení S.bus sběrnice Power Source s programovacím zařízením  (CIU-3 nebo vysílačem Futaba) pomocí navzájem spojeného krátkého propojovacího kablíku a dlouhé servo prodlužky. Místem připojení je libovolný konektor ze čtveřice konektorů na horní straně Power Source.
  • Samotná serva v křídlech pak můžete programovat pomocí tohoto kabelu, do kterého zapojíte výstupní kabel z HUB (s konektorem trup/křídlo).

Přímo do zásuvky S.bus2 přijímače, který je spárován s vysílačem jako Rx1 můžete připojit telemetrické čidlo pro měření otáček motoru, případně telemetrický modul "výškoměr/vario".  Nejspíš k tomu budete potřebovat také delší servoprodlužku a v případě použití více telemetrických čidel také můžete S.bus2 rozvod větvit pomocí"Y" kabelů

Pro snadné nabíjení tří baterií (dvě pro RX a jedna pro zapalování) Vám nabízíme nabíječ, který zvládne najednou nabít až 4 baterie. Určitě Vás bude zajímat, kolik Váš nový model váží a určitě přivítáte i elektronického pomocníka, který Vám umožní snadno zkontrolovat polohu těžiště a velikosti výchylek kormidel. Podívejte se na toto měřící zařízení!

Poznámka: Všechny odkazy se otvírají v novém okně.