Příklad osazení větroňů a běžných motorových modelů a maket

Větroně se štíhlým trupem kategorií F3x

Jedná se o modely, kde použijeme pouze jednu napájecí baterii, jeden S.bus přijímač Futaba, dvě serva pro ocasní plochy a čtyři serva v křídlech. I nejlevnější přijímače Futaba FASST nebo FASSTest (např. R7006SB) mají minimálně 3 zásuvky s běžnými PWM výstupy, na které připojíme dvě kvalitní serva. Mohou to samozřejmě být i S.bus/S.bus2 serva Futaba, které "umí" pracovat i v PWM režimu.

S.bus výstup přijímače využijeme pro jednoduchou realizaci rozpojitelného místa mezi trupem a křídlem (křídly). Pro S.bus rozvod do křídla běžný prodlužovací servokablík, do kterého zapojíme sestavu v křídle, vytvořenou pomocí běžných "Y" servokabelů. (použitých jako HUB). Pro vyšší bezpečnost doporučujeme do „Y“ kabelů, servo-prodlužek (případně přímo do servo-kablíků) instalovat obnovitelnou pojistku, která zabrání výpadku ostatních serv, zapojených do HUB, v případě poruchy jednoho serva. Do volné zásuvky S.bus2 v přijímači ještě můžete zapojit telemetrický modul "výškoměr/vario". 

Pokud Vám nevyhovují rozměry HUB (25,6 x 20 x 10,2 mm) a nebo máte moderní větroň s křídlem děleným uprostřed, je možné místo HUB použít běžné "Y" servokabely. Zapojení pro křídlo dělené uprostřed by pak vypadalo takto:

vetron f3x_hub2_b

Pokud by Vám z nějakého důvodu nevyhovovala dostupná S.bus serva, můžete na S.bus rozvod připojit i běžná PWM serva pomocí S.bus/PWM převodníků:

vetron f3x_b

vetron f3x_2_b

Velké větroně, běžné modely a makety

Do těchto modelů se Vám již vejde napájecí modul Power Source A+B, který Vám zajistí bezpečné redundantní napájení palubní instalace. Pro každý model lze zvolit optimální instalaci. Pro inspiraci si můžete prohlédnout následující popisy instalací:

Programovaání S.bus serv Futaba

Programování S.bus serv můžete provádět pomocí programovacího kabelu:

  • Všechna S.bus/S.bus2 serva v křídle větroně můžeme programovat po propojení S.bus sběrnice s programovacím zařízením  (CIU-3 nebo vysílačem Futaba) pomocí dlouhé servo prodlužky. Místem připojení je konektor kablíku, vedoucího z křídla.

Přímo do zásuvky S.bus2 přijímače, který je spárován s vysílačem jako Rx1 můžete připojit telemetrické čidlo pro měření otáček motoru, případně telemetrický modul "výškoměr/vario".  Nejspíš k tomu budete potřebovat také delší servoprodlužku a v případě použití více telemetrických čidel také můžete S.bus2 rozvod větvit pomocí"Y" kabelů

Pro snadné nabíjení tří baterií (dvě pro RX a jedna pro zapalování) Vám nabízíme nabíječ, který zvládne najednou nabít až 4 baterie. Určitě Vás bude zajímat, kolik Váš nový model váží a určitě přivítáte i elektronického pomocníka, který Vám umožní snadno zkontrolovat polohu těžiště a velikosti výchylek kormidel. Podívejte se na toto měřící zařízení!

Poznámka: Všechny odkazy se otvírají v novém okně.